středa 8. února 2017

KNIHODOJMY: Deník sráče

Výsledek obrázku pro deník sráčeautor: neznámý
žánr: román
nakladatelství: Leda
díl v sérii: I.
série: The Oxygen Thief Diaries
počet stran: 196
orig. název: Diary Of An Oxygen Thief
rok vydání: 2016
rok vydání orig..: 2006
vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-7335-454-1

ANOTACE:
„Rád sem ubližoval ženskejm… Tejral sem je psychicky… Dělalo mi to dobře.“ 
Jen dokud se všecko neobrátilo proti mně, přiznává v brutálně upřímné, vtipné a zřejmě autentické zpovědi čtyřicetiletý mediální šíbr, cynik a bývalý alkoholik. Vstupte do zmateného světa špičkové reklamy, kam se vyšvihl jako nanicovatý mladík z irského buranova, poznejte drsnou atmosféru velkoměsta, kde se tento privilegovaný kretén snaží překřičet samotu posedlostí, silnými slovy a občas i pěstmi.Příběh sice vypráví kreativec znalý mnoha profesionálních triků, v tomto případě je ale nepoužil, protože na tak horečnaté chrlení bolesti lidská fantazie nemá. Svůj životní příběh tu totiž čtenářům předkládá zavilý manipulátor a zoufalý trosečník, který svým životním stylem požírá sám sebe – zároveň však člověk poctivě přiznávající, že sklidil, co zasel, jedinec budící současně odpor i soucit… a místy dokonce překvapivé ztotožnění. Jeho nahlédnutí do pofiderních zákoutí raněné lidské duše vyvolává ohlas po celém světě. 

MŮJ NÁZOR:
Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.
Pokud nevěříte, přečtěte si můj příběh. Rychle uvěříte.

Byl jsem naprostý prase. A byl jsem na to pyšný.
Já, nijak pohlednej Ir sem ničil ženské sebevědomí. Jejich naději a jejich srdce.
Obmotal sem si je kolem prstu a pak se ze stydlivého chlapíka stal lamač srdcí. Líbilo se mi vidět zhasínající jiskru v jejích očích, když jsem jim řekl, že nejsou nic extra. Že jsou na nic.
Smál jsem se jim do očí.
Do té doby, než se život vysmál do očí mně.

Začalo to nevinně.
Láska je stejně jako život svině, ale nikdy bych si nepřiznal, že se do někoho (spíš do některé) zamiluju. 
Tím asi všechno začalo. Potom jsem ze sebe začal dělat to, co jsem z ženskejch sám před lety dělal- zamilované trosky.
K tomu začal nůž na krku v práci přitlačovat a nápady se ze mě musely sypat. Dům, kterej sem koupil nešel prodat a ženskou, kterou jsem miloval jsem ztrácel.
Na každou svini se vaří voda. Další věta, která by můj život mohla vystihnout do detailu.

Deník sráče od neznámého autora.
Už jen fakt, že autor zůstal v anonymitě mě na knihu nalákal. Když napíšete knihu, chcete svoje jméno na obálce. Chcete aby buďto knižní skvost nebo knižní brak  byl Vaše vizitka. Něco s čím se (v tom prvním případě) budete moci vytáhnout.
Při čtení mi došlo, že s tímto by se každý chlubit nechtěl.


Deník sráče je naprosto výstižný název.
Deník- přesně tak je kniha psaná. Psaná v ich-formě a nespisovně. To, že autor ke čtenáři promlouvá a nedbá na spisovnost, knihu dělá o to realičtější. Z textu jde poznat a cítit, že si autor nic nevymýšlí. Z textu sálá zkušenost a svým způsobem i síla. V části, kde je popisován vztah k alkoholu nebo jen popis toho, jak rád psychicky týral ženy je plný emocí a ani na vteřinu jsem nepochybovala, že by kniha byla jen výmysl.
Sráče- myslím, že po pár větách budete vědět, proč se tak kniha jmenuje. Autor= hlavní hrdina, sráč opravdu byl a bůh ví, jestli pořád ještě není. 

Neočekávejte ani do detailu chronologicky srovnaný příběh. Nečekejte celkově příběh, který se několikrát do detailu zkoumal, zda tam není sebemenší pochybnost nebo časová nejasnost.
To ovšem opět příběhu přidává na síle. Působí na Vás pocity, které autor při psaní měl- zmatenost, vyčerpanost, láska, nervozita... cítíte to společně s ním a to je schopnost, kterou pořád většina autorů postrádá.


V článku, kde jsem se knize věnovala před přečtením jsem si přála, aby se kniha odehrávala více méně v prostředí marketingu, kde hlavní hrdina (=autor) pracuje.
Moje přání moc vyslyšeno nebylo, ale rozhodně mi to nevadilo. Pár scén a narážek se tu objevilo a víceméně jsme se v tomto prostředí pohybovali. Ne detailně, ale pořád ano.
Navíc jsem neměla ani čas na to, abych si na něco stěžovalo, protože za prvé jsem neměla na co a za druhé tuto knihu můžu v klidu označit za strhující. 

Pokud nad knihou váháte, neváhejte.
Je to něco, co tu ještě nebylo. Autor knihy svůj život popisuje upřímně a nemilosrdně. Nepáře se s ničím. 
Knihu si užijete. Je možné, že někdo knihu ani nedočte, protože surovosti tu je dostatek, ale pokud vydržíte, kniha Vám poskytne vstup za další hranici literatury.
Já jsem si knihu maximálně užila a i když to zní až úchylně, neskutečně mě bavila. Nejen pozorovaní psychické stránky hlavního hrdiny, ale celkově pozorovat to, jak život dokáže být pěkná svině a to, jak se my lidé ničíme navzájem.


HODNOCENÍ:
90%

Tímto chci mockrát poděkovat nakladatelství Leda za poskytnutí recenzního výtisku :)
Deník sráče koupíte např. zde :)

Co vy a tato velmi kontroverzní kniha?
Nalákala jsem Vás na ni?
Mějte se hezky! :)
seabook04@gmail.com

5 komentářů:

  1. 90% je hodně slušné číslo, dokonce až perfektní. Tak se už nemsím obávat, že se mi kniha nebude líbit :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle zní vážně hodně neobvykle a jsem ráda, že se ti kniha tolik líbila :) Pro mě by to asi úplně nebylo, tenhle typ knih nečtu a stále upřednostňuji hlavně fantasy a YA takže raději se pustím do něčeho takového :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro ty, co čtou jen YA to asi moc není, no :D
      Děkují :)

      Vymazat

Děkuji za komentář! Co nejdříve odpovím! ♥