neděle 21. ledna 2018

KNIHODOJMY: Dcera krále močálů

Jaké to je vyrůstat v močálech? Děsivé nebo přirozené?
Dcera krále močálů o tom přesně je. Věřím, že každého milovníka (psycho) thrillerů tahle kniha minimálně cinkla do nosu. Neobvyklý námět je více než zajímavý z prostého důvodu: nedokážeme si to představit. Já sama se na tuto zajímavou novinku z nakladatelství Slovart velice těšila. Ačkoliv přišlo zklamání, dnes Vám budu knihu doporučovat. Že to nedává smysl? Čtěte dál...


Příběh vidíme skrz dospělou Helenu, která v močálech společně se svým otcem a matkou, kterou otec jako mladou unesl a znásilnil, vyrůstala a žila. Neznala zázraky moderní doby, jako je elektřina, plyn a lednička. Neznala myčku, druhy oblečení, televizi, plastové hračky,... neznala krom močálů vůbec nic. Teď už ale ano.
Má vlastní rodinu. Vlastní dům, manžela a děti. Přes ztrátu matky se již přenesla a začíná se odpoutávat i od otce a minulosti. To jí ale znemožní fakt, že její otec z věznice, kam byl po dopadení v jejím dětství umístěn na doživotí, prchá. Nezanechává krom dvou mrtvých strážníku žádné (nefalešné) stopy a Heleně dochází, že jen ona ho může zastavit. Jen ona ví jeho metody. Jak to?
Protože ji on sám zabíjet, lovit a přežít učil.

Jak už jsem zmínila na začátku, od knihy jsem měla obrovská očekávání.
Jsem milovník mixu psychologie, thrilleru a drama a podle anotace tato kniha na tento mix i vypadala. A ačkoliv jsem se žánry strefila, konečný dojem nebyl bohužel nadšený. Proto vám skrz tuto knihu dva pohledy. Objektivní a subjektivní a je jen na vás, na který dáte.

Začneme prvním pohledem.
Objektivně je to kniha skvěle vymyšlená. Nejenže má příběh dvě linie - minulost a přítomnost - ale vidíme obě linie ze dvou pohledů jednoho člověka. Abyste rozuměli, minulost vidíme očima Heleny jako dítěte, které život v močálech připadal naprosto normální a přítomnost vidíme očima Heleny, která je dospělá a vzpomíná na až neskutečně dlouhý život bez civilizace a vynálezů dnešního života. Tím se často tyto dva pohledy mísí, a tak čtenář vidí srovnání psychiky hlavní postavy dnes a dříve. Dcera krále močálů = Helena. To ona nám poskytuje tzv. flashbacky do minulosti. Vzpomíná na své dětství.
Vzpomíná i na svého otce, který je kořistí jejího lovu, na které ji on sám v močálech připravoval.

Související obrázek
Zdroj

Teď si určitě říkáte, že toto musí být přímo dokonalá kniha. Jenže.
Něco ji chybí. A to nejen čtivost, ale hlavně poutavost. No a fakt, že kniha mě k smrti nudila, taky moc na náladě nepřidává.
Vysvětluji si to stylem autorky, který mi z neznámého důvodu jednoduše nesedl a nepřišel mi ničím poutavým. Proto jsem knihu četla tuším dva až tři týdny a dokonce, neukamenujte mě prosím, jsem nakonec i přeskakovala řádky / stránky, protože se to jinak nedalo.

Závěrem? Když tyto dva názory smícháme, z mé recenze vychází Dcera krále močálů jako kniha s brilantním a originálním příběhem, který je ale nudně zpracovaný.
Rozhodně ale knihu neházejte do komínku knih, o které nikdy ani nezavadíte pohledem, protože tato kniha potenciál má. A to obrovský. Jen mé maličkosti asi byl přístup odepřen. To ale neznamená, že bude odepřen i vám ☺

HODNOCENÍ:
35%

Moc děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku! 
Pokud chcete poznat život v močálech, klikněte zde 


Četli jste tuto knihu? Co říkáte na její námět?
Mějte se krásně! ♥
seabook04@gmail.com

5 komentářů:

  1. Já už kolem ní taky brousím dlouho, ale bála jsem se přesně takového zklamání, jaké popisuješ. Asi si ji půjčím v knihovně a pak se uvidí.
    Pěkný článek a parádní nový vzhled blogu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkují moc :)
      Je to škoda no, ale jak píšu, věřím, že jsem zase ta černá ovce :D

      Vymazat
  2. To mě vždycky zamrzí, když má nějaká kniha skvělý nápad a potenciál, ale je to nudně zpracované. Na tuhle knihu jsem se docela těšila, ale nakonec se jí asi raději vyhnu :) Přecejen tu mám takovou hromadu nepřečtených knih, žena ty horší není čas :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alespoň to zkus. Co jsem četla ohlasy ostatních, byli nadšení :)

      Vymazat
  3. Tedy, nic mě nezamrzí tak, jako NUDA. Když je kniha podle někoho úplně příšerná, je to pořád lepší, protože to vyvolává emoce. Ale nuda? To je prostě jenom škoda, že potenciál knihy zůstal nevyužitý... Knihu ještě nezatracuji, ale budu hodně přemýšlet, zda ji pořídím... Díky za skvělý článek, Luci!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Co nejdříve odpovím! ♥