neděle 28. srpna 2016

RECENZE: Dech

Výsledek obrázku pro dech sarah crossanautor: Sarah Crossan
žánr: YA sci-fi a fantasy
nakladatelství: Baronet
díl v sérii: I.
série: Dech
počet stran: 264
orig. název: Breathe
rok vydání: 2013
rok vydání orig.: 2012
překlad: Radvan Markus
vazba knihy: vázaná s přebalem
ISBN: 80-7384-666-4

ANOTACE:
Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání.
Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal.
Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou.
Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom. Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit.
Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech.

MŮJ NÁZOR:
Jmenuji se Bea.
Žiji ve světě, kde máme denní limit ''příjmu'' kyslíku.
Jen ti bohatší si mohou poskočit, zaběhat či dokonce někoho políbit- to my, chudší, nemůžeme. Kyslík je drahý. A to doslova.
Planeta Země už nevypadá jako dřív. Rostliny, keře, stromy, příroda... to vše je pro nás cizí= téměř neexistují. To vše je pryč a místo toho jsou tu kopule.


Kopule, které nás drží dál od skutečného světa. 
Je jich hned několik po celé planetě a v jedné takové žiji i já. Drží nás tu jako sardinky v konzervě.
Ne, že by jsme měli jinou možnost, jelikož za hranicemi kopulí je tak nízká hladina kyslíku, že by tam- v ''divočině'' přežil jen člověk na toto vytrénovaný.
Jedna tajná organizace takových lidí je. Mnozí z nich prý v divočině žijí, což je pro nás- lid, žijící v kopuli- nemožné. Naše těla si zvykla na příjem stoprocentního kyslíku 24 hodin denně. 
Tato tajná organizace si v poslední době získává čím dál více pozornosti a hlavně nenávisti. 
A to z důvodu, který je pro nás z počátku utajen. Ale pouze z počátku...


Jen pomyšlení na svět, kde si za každý nádech musíte zaplatit, protože příroda neexistuje, nahání husí kůži. V tomhle světě sledujeme osud nejen hlavních hrdinů- Alina, Bea, Quin, ale i celého lidstva.
Autorka se drží jak fantasy/ sci-fi žánru, tak i žánru v poslední době velice rozšířeném- young adult.
Nemohu se rozhodnout, zda YA zpestřuje fantasy/ sci-fi nebo je to přesně naopak, každopádně tato kombinace je skvělá. Není ničeho moc, ani málo.
Nebylo by to ale ''správné'' YA, bez jedné věci, která mnohým čtenářům znepříjemňuje život- milostný trojúhelník. Ano, je i tady...


Co musím opravdu pochválit je celý svět, který autorka vymyslela.
Celkově děj, promyšlení příběhu nebo i scénky, u kterých se Vám, jak slibuje anotace, tají dech.
Ačkoliv mnoho čtenářů považuje knihu za neoriginální, já to mám přesně naopak. Na první pohled se může zdát příběh nepropracovaný, ale opak je pravdou. Intriky, tajemství, zrada, boj o přežití- to vše Vás zasáhne více, než by jste chtěli.
Každopádně v mém případě, je tu jedno trošku větší ALE.


Nebavilo mě to.
Jsou to silná slova, já vím, ale je to opět  ten případ, kdy mi to prostě NĚCO chybělo. Ještě pořád jsem nepřišla na to, jak to NĚCO přesně pojmenovat, proto vysvětlení podám ve větách. 
TO NĚCO je něco ( :D ): co Vás ke knize připoutá jak psychicky, tak i fyzicky, co Vám nedá spát, co Vám přikazuje hltat další a další slova a mohla bych pokračovat ještě dlouho.
Nakonec se asi ani do druhého dílu pouštět nebudu, protože vlastně ani nechci, což je další bod NĚCO mimochodem :D
Je to naprosto stejný případ jako i Páté vlny- dokonalý příběh, dokonalá promyšlenost, dokonalé scénky, dokonalá myšlenka, ale proč mít vše dokonalé, když Vás to stejně nebaví a netáhne :/
Nemohu úplně říci, že mě kniha zklamala, protože úžasná je, ale nemohu napsat proč mi nesedla, protože to sama nevím.

Možná to bylo stylem psaní, možná blbým načasováním a nebo to je jen mnou...


HODNOCENÍ:
65%

Co vy a tato série?
Četli jste?
Mějte se hezky! :)

seabook04@gmail.com

8 komentářů:

  1. Dobře napsané, taky se mi někdy stane, že se mi kniha líbí, zápletka dobrá, dobře napsaná, dobré postavy, ale já si pak stejně řeknu, že mě to prostě nechytlo. Všichni okolo jsou většinou nadšení a já nechápu proč :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :)
      Jsem ráda, že je nás víc, už jsem si připadla divně :D :)

      Vymazat
  2. Pěkně napsané. :) S tím NĚCO ti naprosto rozumím, taky to u některých knih tak mám, že jsou dobré, ale mně prostě nesedly... Dech mám doma a chystám se na něho, ale pořád se k tomu nemůžu přinutit. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mě Dech neskutečně zklamal, taky mě vůbec nebavil :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to tak naštvalo, že mě nebavil, protože jinak to bylo fakt dobré, ale prostě.... -_- :'(

      Vymazat
  4. Moc pěkná recenze :) V poslední době nechválíš :) Ale tak asi nemáš štěstí na dobré knížky :) Mě se Dech docela líbil, čekala jsem víc, ale i tak to bylo milé čtení :) Jen mě zatím nějak nelákalo číst další díl :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :)
      Bohužel moc ne, no :(
      Já se pravděpodobně do druhého dílu pouštět nebudu... jaksi nemám chuť ani důvod :/

      Vymazat

Děkuji za komentář! Co nejdříve odpovím! ♥